maanantai 21. lokakuuta 2013

Ahvenen pilkkiminen ja jigitys

Tarkoituksena oli lähteä ahventa pilkkimään veneestä ja samalla kenties koittaa myös hieman jigiä. Itse ahvenen pilkkiminen veneestä on lajina itselleni (ja muullekkin porukalle mukana) kohtuullisen tuntematon joten hommaan lähdettiin kokeilumielellä. Toinen kaverini sekä minä olimme liikkeellä pilkeillä ja toinen kaverini jigeillä. Pilkkeinä käytimme tasapainopilkkejä ja koot vaihtelivat 40mm-75mm välillä eri värejä vaihdellen. Kaverini joka jigillä kalasteli, käytti kaksi pyrstöisiä matojigejä ja väreinä hänellä oli tummia ruskeita, vihreitä ja mustia. Jigitkin olivat kohtuullisen kookkaita, sellasia about etusormen pituisia.

Lähdimme liikkeelle noin kello 15:00 kolmen hengen porukalla Sipoonlahdesta, jossa oli vielä täys rauhoitus päällä (14.10.) joten vain ajoimme lahden läpi ulkopuolelle. Ulos lahdesta päästyämme päätimme mennä kokeilemaan heti vasemmalla olevan matalikon, jonka laidalta lähtee syvempi alue (Merkattuna keltaisella neliöllä ja numerolla 1.). Ajoimme kartasta katsottuna vasempaan laitaan aluetta ja sammutimme moottorin, annoimme veneen hitaasti ajelehtia eteenpäin samalla pilkkien ja kaiunkuvia ihmetellen. Kaiku näytti tyhjänä ammottavaa pohjaa eikä pilkissäkään tuntunut mitään eloa. Päätimme sitten siirtyä eteenpäin ja menimme tuon syvänteen päälle (kartassa punainen neliö ja nro 2.), jonka reuna nousi erittäin jyrkästi kohti pientä saarta ja päätimmekin perata samanlailla tuon reunan ja katsoa josko kalat olisivat levähtämässä jyrkässä rinteessä. Mutta eihän sieltäkään saanut vapaan eikä kaikuun sen enempää ihmeteltävää kuin edellisestäkään paikasta. Joten livuttuamme mielestämme potentiaalisen paikan ohi starttasimme taas moottorin ja siirryimme kolmatta paikkaa kohti (kartassa vihreä neliö ja nro 3.).

Paikan päälle tultaessa alkoi kaiku näyttää hurjia, koko paikka vilisi kalaa! Kaiku näytti siis aivan erilaiselta kuin aikaisempien paikkojen päällä jossa ei elämää ollut näkynyt yhtään. Ajoimme sitten hissuksiin paikan yli ja päätimme heittää ankkurin hieman väylästä eteläpuolelle. Onneksi väylä on tuossa kohtaa pieni ja liikennettä vähän ainakin nyt näin syksyllä. Aloitimme pilkkimisen ja samalla toinen kaverini yritti  tarjoilla jigiä. Ei mennyt kuin noin 15minuuttia kun ensimmäinen kala iski, meistä kolmesta pisimmän korren vetäisi jigittäjä ja vedestä nousi sellainen 200-300 grammainen pannukarkea raitapaita. Kaiku näytti myös meille pilkkijöille hyvää, sillä säännöllisin väliajoin altamme ui kalaparvi, kalojen syvyys vaihteli pohjan kahdeksan metrin ja puolenvälin neljän metrin välillä. Jatkoimme samalla paikalla ja pilkkejä vaihdoimme aina välillä jos vaikka ottamattomuus johtuisi väristä. Noin vartin päästä edellisestä kalasta jigittäjämme nappasi jälleen about saman kokoisen ahvenen ylös. Tämän jälkeen yritimme mennä sinne suuntaan, josta jigillä oli tullut nuo pari kalaa sillä samasta suunnasta ne olivat nousseet. Tällä kohtaa kaiku ei enää näyttänytkään niin paljon elämää ja yrityksiämme ei palkittu. Vaihtelimme tämän lisäksi hieman paikkaa ja yritimme löytää hyvää paikkaa, mutta vaikka kaiku näyttikin kaloja niin niitä ei kiinnostanut kyllä pilkkimme oikeastaan yhtään, tiedä sitten vaikka ottihalut olisivatkin meidän tekniikasta ollut kiinni. Noiden kahden kalan lisäksi ei onni meitä suosinut ja jouduimme tyytymään auringonlaskun ihasteluun loppuvaiheessa

Sää oli:
Lämpötila: noin 11astetta
Veden lämpötila: noin 11 astetta
Tuuli: todella tyyntä, kevyttä koilisesta tulevaa tuulta.
Aikaisempina päivinä ollut rauhalliset tuulet myös.

Kuvia täytyy lisätä hieman myöhemmin, kun tällä hetkellä kännykkä kiukuttelee eikä suostu lähettämään koneelle kuvia.